Het Expertisecentrum PXL Onderwijsinnovatie zet bakens uit voor het onderwijs van morgen en is uw onderzoekspartner voor innovatieve designs van educatieve processen voor jong en oud. PXL Onderwijsinnovatie zet in op praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening die leiden tot échte innovatie in de onderwijspraktijk.
Ons onderzoek focust op 3 speerpunten:
- bewegen, sport en coaching
- taal in leren
- leren in een digitale wereld
Expertise
U kunt bij PXL Onderwijsinnovatie terecht voor:
• differentiëren met tablets, mobiel leren, blended learning, distance learning
• de ontwikkeling van nieuwe educatieve technologieën
• design-thinking in het onderwijs, 21st century skills, begeleiding van teacher design teams
• bewegingsintegratie in het onderwijs en nieuwe vormen van lichamelijke opvoeding
• differentiatie brengen in coaching van sportteams
Projecten
Lopend project
- “ASM meets PXL”: Het Athletic Skills Model als innovatieve methode om de kennis en vaardigheden omtrent differentieel leren in de les LO te verhogen.
- 50 tinten grijs
- A high-impact professionalization trajectory for UTN (and PXL)-lecturers to promote educational inclusion while respecting 'cultural identity’
- Afstandstraject Education Kleuteronderwijs
- An innovative and practice-based International Training Programme (ITP) for teacher trainers to promote educational inclusion
- ANNA leest
- Appwel doelgroepuitbreiding
- ArtiCULan, 'Art, Time, Culture and Language’
- B+: bestemming bereikt bij wiskundeleraren in de B-stroom.
- Bachelorproeven
- Bouwstenen voor opleiding en professionalisering van (duale) leraren technische en praktijkvakken in arbeidsmarktgerichte opleidingen
- Building a hybrid digital business learning community by crossing international boundaries
- Co-housing in de 13e eeuw in Sint-Truiden: hoe een religieus erfgoedproject kan ingezet worden als hefboom in de lessen geschiedenis van het 3de jaar
- Competence dashboard voor werkplekleren
- Content maps als innovatieve methode om vakkennis bij de leraar LO te verhogen
- De ontwikkeling van een High-Impact Traject @home in samenwerking met internationale partner(s).
- Duurzaamheid in het kunstonderwijs
- Effect duurzame kennisoverdracht
- Empower2Learn
- eXercICE - Een augmented reality applicatie voor het inoefenen van ijsbergrekenen in het kleuteronderwijs.
- Gedifferentieerd evalueren
- Global Acting in ICT
- Het monitoren en verhogen van de zelfregulatie van leerlingen van de derde graad van het lager onderwijs met behulp van een webapp en bijhorend
- Innovatief omgaan met agressie
- iSTEM inkleuren, een interassociatie-cel om scholen te ondersteunen in STEM-didactiek www.istem.be
- Kansenbevordering in de lerarenopleiding
- Kleine kinderen grote kansen
- Lezen op school: Liever lezen!
- Limbotaal deelproject Ouderbetrokkenheid
- MILO (Motiverend Inclusief LeesOnderwijs)
- Naar groei en bloei van duaal leren in de regio Maaseik
- Onderzoek oriënteringstraject
- Opleidingen voor de toekomst - RENOVATIE
- PRO360 - krachtige 360°-leeromgeving voor procedurele kennis en vaardigheden in professioneel gericht secundair onderwijs
- Probleemoplossend denken doelgericht evalueren
- Proeftuinen voor werkplekleren in professionele Bacheloropleidingen van Hogeschool PXL
- Proeftuinen voor werkstudenten in Hogeschool PXL
- Professionalisering van werkplekcoaches in graduaatsopleidingen
- Project Leren (Thuis) Leren
- SHOUT4HE
- Supporting Educator's Pedagogical Application of 360 video (SEPA360)
- Taalrijk - Kansrijk
- Vanaf je start vlotter omgaan met leerlingen met moeilijk hanteerbaar gedrag in het lager onderwijs.
- Versterking van de arbeidsrijpheid van graduaatstudenten in een risicopositie
- Versterking van de arbeidsrijpheid van graduaatstudenten in een risicopositie
- Werkplekleren in de professionele bacheloropleidingen
Afgelopen project
- @level2work
- A course for innovative teaching and research practice for teacher trainers in Cambodia.
- A course for innovative teaching and research practice for teacher trainers in Ecuador
- ABC-proof evalueren
- Agile Development Operations Software Toolset
- Anders is niet altijd beter, beter is wel altijd anders !
- Anderstalige Nieuwkomers leren Nederlands in Alle lessen - ANNA
- AppWel, een app die het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs in kaart brengt
- Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Een bewuste keuze om leergoesting te stimuleren.
- Bewegingsintegratie in het kleuteronderwijs
- Blended learning wondzorg
- BLiTS
- Boeiende biodiversiteit in het basisonderwijs
- Couch Learning - Haalbaarheidsstudie
- De intakeprocedure voor opleidingen in flexibel afstandsonderwijs
- De integratie van de principes van Open Education in flexibel afstandsonderwijs
- De leraar Lichamelijke opvoeding onder druk!
- De ontwikkeling van een interdisciplinair en intercultureel mobiliteitstraject ter bevordering van levenslange interculturele competenties.
- De overgang van secundair onderwijs naar hoger onderwijs – een sprong in het onbekende?
- De realisatie van flexibel afstandsonderwijs in een PGO-systee
- De warme transitie tussen de kinderopvang en de kleuterschool
- Designing and evaluating innovative mobile pedagogies (DEIMP)
- Duaal leren Boundary Crossing
- Duo-stages
- E-coaching in een blended en distance learning environment
- Een krachtige leeromgeving realiseren via flexibel afstandsonderwijs voor taal, ICT en opvoedkunde
- Effect van videogebaseerde peer assessment o.b.v. onmiddellijke videofeedback op het verwerven van motorische vaardigheden in de LO-les
- EUR.FRIENDS
- Evaluatie in flexibel afstandsonderwijs
- Excellentieprogramma’s
- Future teaching (FUTE)
- Gepersonaliseerd leren realiseren met tablets
- GoLeWe
- Groeien in de rol van lerarenopleider als onderzoeker
- GUTS
- Healthline – Healthcare academy for innovative learning
- Het opstellen van een ‘open education’ OLOD informatievaardigheden volgens de principes van ‘blended learning’
- Het verhogen van onderzoekscompetenties van de studenten door in te zetten op het waarderend coachen in het samen opleiden van de studenten.
- Hist-o-Max
- HOA@work (bis)
- ID-360: De ontwikkeling een Instructional Design-model voor 360°-videolessen
- iLLL - Innovatieve methoden voor levenslang leren
- Implementeren van co-teaching in het departement lerarenopleiding en inzetten op professionalisering van mentoren
- Inpiratiegids voor cultuur in de eerste graad van het secundair onderwijs
- INTERcCOM
- Kleine kinderen grote kansen
- Learning analytics als tool voor het ondersteunen van gepersonaliseerde leerwegen en blended learning
- Leerloopbanen van de toekomst
- Leraren Frans levenslang opleiden in de 21ste eeuw: samen leren meer betekenisgericht onderwijzen
- Leren in beweging 2: bewegingsintegratie in het curriculum Lager Onderwijs
- Leren in beweging: Bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Leren thuis leren (vzw LOOA)
- MaxiClass
- Mijn verhaal
- MOBI - Mobiele oriëntering, begeleiding en interventie voor personen met een dubbele resp. meervoudige diagnose
- MOOC Mediawijsheid
- Multiperspectiviteit in erfgoededucatie
- Multiperspectiviteit in erfgoededucatie
- Muziek en Technologie: zet muziekeducatie onder stoom
- Nieuw concept voor ‘mobility window’
- Ondersteuningstraject voor leraren en zorgteams ter uitvoering van het M-decreet
- Ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs in meertalige basisscholen met schooltaal Nederlands
- Optimaliseren en individualiseren van de fysieke voorbereiding van beloftevolle en elite voetballers.
- OTT2- Impactanalyse
- Picasso’s paradox
- Projecten Novelle
- Realisatie van flexibel afstandsonderwijs voor de cluster sociaal-methodisch werk
- SMART online tool om trainingsbelasting binnen voetbal te kwantificeren en het trainingsproces te optimaliseren
- STEM in lerarenopleiding
- Systeemdenken in opleidingen TECH
- taalCULTuur
- Taalklaar – exemplarische didactiek voor taalonderwijs in het lager onderwijs
- TABLIO - Tablets for classroom differentiation and inclusion
- Tablio: Didactische integratie van tablets in het secundair onderwijs
- The perfect blend
- Theoretisch Inzicht door Kennisdeling
- Tool Trainingsbelasting CONCEPTanalyse
- Virtual reality in het onderwijs: een realiteit
- VOKA Limburg: First Lego League - Gezocht: jong technisch talent
- VR-leerfabriek
- Xpo 2.5- een digitaal portfolio voor het kleuteronderwijs
Output
Artikels of abstracts in internationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
- Hall, T. et al. Education in precarious times: a comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning.
- Iserbyt, P., Coolkens, R*. et al. Task Adaptations as a Function of Content Knowledge: A Functional Analysis.
- Reekmans, K.*, Bogaerts, D.* & Nauwelaerts, K.*. “Genereer taal dankzij muzische expressie”.
- Reekmans, K.*. Kunst en talige diversiteit, een verhaal van confrontatie en transformatie.
2021
2020
2015
Artikels of abstracts in nationale wetenschappelijke tijdschriften (peer reviewed)
- Byls, H., et al. “Deze bron over Billie Eilish is betrouwbaar, omdat ik fan ben ”: Naar een sterkere doorstroom van lager naar secundair onderwijs
- Dewulf, M.*, Reekmans, K.*, Claesen, M.*. Een praktijkgericht onderzoek dat een lees(plezier)beleid centraal stelt: Liever lezen.
- Dewulf, M.*. Verbindend ouderschap in de klassieke wereld: Wat vertellen de Romeinen ons over verbindend ouderschap en positieve bekrachtiging
- Catalano, V. Comment travailler le texte littéraire?
- Catalano, V. De nieuwe eindtermen ‘Competenties in andere talen’ voor de 2e en 3e graad.
- Catalano, V. Pour un enseignement proactif de la prononciation.
- Catalano, V. Het Vlaams Talenplatform: in de bres voor beter (vreemde) talenonderwijs?
- Catalano, V. Vive Montaigne.
2022
2021
2020
2018
Artikels of abstracts in internationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
2017
Artikels of abstracts in nationale vaktijdschriften (niet peer reviewed)
- Catalano, V.*. Enseignement du FLE dans le courant-B.
- Catalano, V.*. #Blacklivesmatter: le Musée royale de l’Afrique Centrale ou l’Africamuseum.
- Catalano, V.*. Lecture camusienne de la crise Corona.
- Catalano, V.*. Enseigner le FLE au temps de Corona et...après?
- Hustinx, W.*, Empsen, M.*, Palmaers, S.*, & Verbeke S.*. 360°-videolessen in het hoger onderwijs.
- Imberechts, H..* Nieuwkomers in de klas in het lager onderwijs: wat nu?
- Michielsen, L.*, Empsen, M.*, Haeck, M.*, Hustinx, W.* & Croes, H.* Duaal leren als middel voor boundary crossing in graduaatsopleidingen.
- Quinten, J.*. Co-teaching implementeren in het departement lerarenopleiding en inzetten op professionalisering mentoren.
- Beunckens*, I. Onderzoekend Ontwerpen. De curriculumontwikkeling van een educatieve graduaatsopleiding volgens de methodiek van onderwijskundig ...
- Catalano*, V. Comment interpréter et “traduire” les nouveaux objectifs pour le premier degré en classe de FLE?
- Catalano*, V. Il était une fois des contes. Mise en pratique des nouveaux objectif.
- Catalano*, V. Le mythe des méthodologies : entre programmes officiels et réalités du terrain.
- Catalano*, V. Le projet EUR.FRIENDS : une expérience interculturelle.
- Catalano*, V. Miss Book, la chaîne YouTube qui dépoussière la littérature.
- Reekmans*, K. Meertaligheid als gave, meertaligheid als kracht.
- Appeltans, A. & Verbeke, S. Virtual reality in het onderwijs: een realiteit.
- Baeyens, T.* & Tilkin, S.*. Data-driven onderwijs.
- Cloosen, E.* The Perfect Blend.
- Hamal, L.*. Flexibel afstandsonderwijs binnen de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs.
- Hendrikx, W.* Growing Towards a Unit Testing Strategy.
- Hustinx, W.* Onderwijsinnovatie met impact realiseren via ontwerpteams op drie niveaus.
- Hustinx, W.* et al. Flexibel afstandsonderwijs in Hogeschool PXL.
- Huygens, E.* & Hamal, L.* E-coaching in blended en distance learning environments.
- Mangelschots, I.* Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Social Work.
- Peeters, M.* & Urkens, S.* Peer Instruction o.b.v. kijkwijzers en onmiddellijke video-feedback in de lerarenopleiding lichamelijke opvoeding.
- Peeters, M.* &, Urkens, S.*. Peer instruction o.b.v. kijkwijzers en onmiddellijke video-feedback in de lerarenopleiding lichamelijke ...
- Plackle, I.*, Reekmans, K.*, & Hustinx, W.*. Hoe waarborg je onderzoek in de lerarenopleiding? Kennisbasis lerarenopleiders.
- Quinten J.*. Co-teaching: samen sterk in de klas.
- Reekmans, K.*. Emoties : Compositie digitaal beeldverhaal (lesfiche voor leraren lager onderwijs).
- Rosius, K.*. Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Tech Professionele Bachelor Bouw.
- Van Boxstael, G.*. Flexibel afstandsonderwijs binnen de Toerisme en Recreatiemanagement.
- Vandebosch, J.*. Flexibel afstandsonderwijs binnen PXL-Healthcare Ergotherapie.
- Willekens, J.* Een vergelijking tussen flexibel afstandsonderwijs en contactonderwijs binnen PXL-IT.
- Catalano, V. Comment donner un sens à ce que j'enseigne.
- Catalano, V. Pour une critique des modèles de formation des enseignants au 21e siècle.
- Janssenswillen, P., Vinckx E.*, Leenen S.*. Meerstemmig erfgoed: multiperspectiviteit in //erfgoededucatie.
- Moreau, C. Une aventure artistique et linguistique.
- Putzeys, L. et al. BEELDig, juf Lara leerde anderstalige nieuwkomers Nederlands door interactief verhalen te vertellen en uit te beelden.
- Beunckens, I., Hendrix*, G. & Huygens*, E. Hoe onderzoekscompetenties van toekomstige leerkrachten evalueren?
- Catalano, V. L'Arabe du futur.
- Catalano, V. Merci patron!
- Catalano, V. Musiques francophones, musiques du monde.
- Catalano, V. Points de vue. La tâche langagière et thèmes difficiles: le mariage parfait?
- Catalano, V. (2016). Les Lumières revisitées.
- Catalano, V. Elle est comment ta maison?
- Hubert, A., & Imberechts, H. Feed up, feedback en feedforward bij taaltaken in de lerarenopleiding.
- Reekmans, K. Roden, C., Nauwelaerts, K. Betekenisvol leren op school als je thuis een andere taal spreekt: met beelden en muziek lukt het beter.
2020
2019
2018
2017
2016
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (internationaal) boek
Artikels of hoofdstukken in een werkveld (nationaal) boek
2021
2020
2019
PWO rapport
Andere extern gepubliceerde rapporten
Editor, verantwoordelijke uitgever van publicatie, proceedings of wetenschappelijke boeken (ISBN/peer reviewed)
Zelf georganiseerde studiedagen voor extern doelpubliek/werkveld, gekoppeld aan eigen resultaten van wetenschappelijk onderzoek (geen vorming)
- Gijs, G. en Vinckx, E. * Hoe maak ik een vlotte overgang van lager naar secundair onderwijs voor geschiedenisonderwijs?
- Knaepen, E.*, & Buyse, MP. STEM-concepten voor Lerarenopleiders.
- Knaepen, E.*, & Buyse, MP. STEM-concepten voor Lerarenopleiders.
- Knaepen, E.*, & Ceuppens, S. ISTEM project Museumbeveiliging.
- Knaepen, E.*, & Ceuppens, S. ISTEM project Museumbeveiliging.
- Knaepen, E.*, & Denolf, K. STEMOOV.
- Knaepen, E.*. Workshop iSTEM project Groen Groener Groenst.
- Reekmans, K.* & Henry, E. Talig aan de slag met muzische impulsen.
- Roden, C.*, Smets, L.*, & Knaepen, E.*. STEM in kleuter en lagere school.
- Beunckens, I. Gedifferentieerd evalueren.
- Dewulf M. Je eigen leesbeleid.
- Dewulf M. Leesbeleid in de school en in de bib.
- Dewulf M. Van schoolvisie naar leesvisie.
- Dewulf, M. Leesbeleid in de lagere school.
- Dewulf, M. Leesbeleid in de secundaire school.
- Dewulf, M. Leesbeleid: evaluatie en opvolging van doelstellingen.
- Dewulf, M., Claesen M. Een kwalitatieve leesomgeving in de klas.
- Empsen, M.*, Bouve, W., Geuzens, K., Swinnen, W., Mesens, K.*. Live-Event: VR-Leerfabriek.
- Reekmans, K. Leesmotivatie dankzij onderwijs door kunst.
- Reekmans, K. Talig aan de slag met muzische impulsen.
- Reekmans, K., Swerts, C., Cadima, J., Grande, C., Ubani, F., Ramon, E., Can, T. ArtiCULan powerful partnerships for arts education.
- Beenaerts, G. iSTEM Inkleuren Basisopties STEM Hydroponics I voor KS Leuven.
- Beenaerts, G. & Knaepen, E. iSTEM Inkleuren Basisopties STEM Hydroponics I voor KS Leuven.
- Beenaerts, G. & Knaepen, E. iSTEM Inkleuren Basisopties STEM Hydroponics I voor GO!.
- Beenaerts, G. & Knaepen, E. iSTEM Inkleuren Basisopties STEM Hydroponics I voor KOV.
- Dewulf, M., Claesen, M., Darcis, A. Studiedag Liever lezen!: Starttips naar een lees(plezier)beleid in de lagere school.
- Dewulf, M., Claesen, M., Darcis, A. Studiedag Liever lezen!: Starttips naar een lees(plezier)beleid in de secundaire school.
- Empsen, M*. Studiedag VR-Leerfabriek: 360°-video’s en Virtual Reality.
- Empsen, M*. Studiedag VR-Leerfabriek: 360°-video’s, Virtual Reality en Vivista.
- Hamal, L. & Luts, H. Appwel: een app die het welbevinden van leerlingen meet en opvolgt.
- Hamal, L. & Luts, H. PXL Appwel: studiedag coaching en executieve functies.
- Hustinx*, W. Beleidsmodel voor de implementatie van blended learning.
- Hustinx*, W. & Didden, J. Beleidsmodel voor de implementatie van blended learning.
- Reekmans, K. Online studiedag Muzisch taalonderwijs.
- Reekmans, K.*, Henry, E. Boekvoorstelling ‘Taalduiken en artisticuleren - Plonger dans la langue et artisticuler’: apprendre une nouvelle langue ...
- Reekmans, K.*, Henry, E. Taalduiken en artisticuleren: ontwikkelingsgericht en muzisch taalonderwijs.
- Reekmans, K., Darcis, A. Workshop Liever lezen met muzisch taalonderwijs: muzisch taalonderwijs voor leesplezier en leesbevordering.
- Rosius, H. Taal en andere vaardigheden stimuleren door zelf gemaakte e-books.
- Evens, M.*. Multiplier event DEIMP.
- Hornikx, I. & Dierckx, L. Studiedag motiverend lesgeven.
- Hustinx, W.*. Studiedag Onderwijsvernieuwing met ICT.
- Quetin, A.C.*, Dierckx, L.*, Pierards, A.*, Vanroy, P.*, Imberechts, H.*, Molemans, S.*. Themadag ‘kansen in en van het onderwijs’.
- Quetin, A.C.*; Dierckx, L.*. Hoe kunnen we onze toekomstige leerkrachten Secundair Onderwijs leren omgaan met kansarmoede?
- Reekmans, K.*. Dag van de leraar (vreemde) taal: Betekenisvol Frans leren: muzische workshop taalinitiatie Frans geïnspireerd op taalCULTuur.
- Rosius, H.*. Tablio-bootcamp °1.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in taal en MV.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Beweeg (in) het basisonderwijs!
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in wiskunde en WO.
- Vinckx, E.*; Leenen, S.*; Janssenswillen, P. Meerstemmig Erfgoed.
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
Voordracht op internationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Coolkens R*., Vandersmissen P*. Content maps as an innovative method to increase specialized knowledge of PETE.
- Dewulf, M. Blended conference for professionals in bilingual and international education.
- Dewulf, M. Liever lezen, a practice-oriented research with impact for reading promotion in schools.
- Reekmans, K. Arts Education for creative storytelling in Multilingual Classrooms.
- Reekmans, K. Arts education for powerful interaction in creative storytelling.
- Reekmans, K., Claesen, M., Vanhoof, S. Van verhalen verbeelden naar liever lezen!
- Rosius, H., Steverlinck, S. An eye for talent in pre-primary education.
- Bauwens, K. et al. The Internationalist/The Global Footprint perspective. A quest for a global perspective.
- Cadima, J., Can, T., Reekmans, K. ArtiCULan Education through the arts for inclusive learing in multilingual classrooms.
- Feurstein, M. S., Empsen, M*, Barkoukis, V. Video Learning Experience with Vivista (SEPA360).
- Hustinx, W*. et al. The pedagogical uses and value of 360 video. Supporting Educators’ Pedagogical Activities with 360 Video.
- Hustinx, W.* & Ennekens, Y.*. Fute: Design Thinking in Education.
- Hustinx, W.* & Evens, M.*. Implementing mobile learning in the university. Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies.
- Hustinx, W.* et al. From a VR-video to a VR-lesson. Supporting Educators’ Pedagogical Activities with 360 Video.
- Hustinx, W.* et al. Implementing mobile learning in the university. Designing and Evaluating Innovative Mobile Pedagogies.
- Hustinx, W.*. Institutional policy model for the implementation of blended learning.
2022
2021
2020
2019
2018
2016
Voordracht op internationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Empsen, M. & Hustinx, W. SEPA 360 – Online Virtual Teaching & Training Event.
- Hustinx, W., Palmaers, S. & Empsen, M. Sharing Open Educational Practices Using Technology for Higher Education. 4.3.2021.
- Hustinx, W., Palmaers, S. & Empsen, M. SHOUT4HE - Sharing Open Educational Practices Using Technology for Higher Education. 2.07.21.
- Orye, A. A course for innovative teaching and research practice for teacher trainers in Ecuador and Cambodia.
- Reekmans, K. Taalstimulering in een muzisch jasje!
2021
2020
2018
2017
2016
Voordracht op nationaal wetenschappelijke congressen of studiedagen met extern doelpubliek en minimale vermeldig in uitnodiging of abstract
- Byls, H. en Hansen, J. Een vlotte overgang van lager naar secundair onderwijs voor historisch bewustzijn: tips & tricks.
- Byls, H. en Hansen, J. Het historisch bewustzijn van mijn leerlingen eerste graad in kaart brengen voor een vlotte start in het secundair onderwijs.
- Dewulf, M. & Claesen, M. Liever lezen, muzisch lezen!
- Reekmans, K. Muzisch taalonderwijs en interactief voorlezen voor leesmotivatie in het basisonderwijs.
- Coolkens*, R. Content maps: het verwerven en meten van vakkennis.
- Vandebroek*, M., Geunes*, A. Leren in beweging. 6 juni 2019.
- Vanormelingen*, M. Computationeel denken aanleren zonder PC, 23 oktober 2019
- Vanormelingen*, M. Computationeel denken aanleren zonder PC, 4 februari 2019.
- Vanormelingen*, M. Computationeel denken in de eerste graad van het secundair onderwijs.
- Vanormelingen*, M. Computationeel denken in de lessen wiskunde (lager onderwijs).
- Hustinx, W. MOOCs: The hottest trend in online learning.
- Hustinx, W.; Didden, J.; Blieck, Y.; Vananderoye, L. & Quetin, A.C. Naar een MOOC ICT-competentie voor lerarenopleiders en student-leraren.
- Knaepen, E.; Roden, C.; & Huygens, E.. Boeiende biodiversiteit.
- Rosius, H. Inspelen op verschillen tussen de leerlingen met de tablet.
- Vandebroek, M. & Wassink, D. Bewegingsintegratie in het kleuteronderwijs.
- Vandenhoudt, K. Verhaal van een lerarenopleider: wat betekent Klascement voor mij?
- Wassink, D. Differentiëren met tablets.
2022
2021
2019
2018
2017
2015
Voordracht op nationaal beroepsgerichte congressen of studiedagen met minimale vermeldig in uitnodiging, proceedings of abstracts
- Byls, H et al. Toelichting van het project en uitwisseling van bevindingen aan de leergemeenschap lerarenopleiders geschiedenis Vlaanderen.
- Coolkens R.*, Vandersmissen P.* LiLO: een praktijkvoorbeeld in parkour.
- Coolkens, R. *, De Hollogne, P., Op’t Eijnde, B. Gezond leven, waarom is het zo Moeilijk?
- Quinten, J. & Boelen, N. Wikadoe: zelfregulerend leren in de lagere school.
- Quinten, J. (2022). Co-teaching in de kleuterschool. 21 oktober 2022.
- Quinten, J. Co-teaching in de kleuterschool. , 21 februari en 4 mei 2022.
- Reekmans, K. Van taalbeleid naar leesbeleid en leesmotivatie.
- Rosius, H., Steverlinck, S. XPO 2.5: Oog voor talent in de kleuterklas. 27 september 2022.
- Rosius, H., Steverlinck, S. XPO 2.5: oog voor talent in de kleuterklas. Studiedag Kleine Kinderen Grote Kansen, 23 juni 2022.
- Steverlinck, S. Talentgericht werken in de kleuterklas.
- Catalano, V. Comment enseigner la prononciation?
- Catalano, V. De nieuwe eindtermen Frans voor de 2de en 3de graad.
- Hustinx, W. Learning Analytics in het hoger onderwijs.
- Reekmans, K. De kracht van partnerschappen met een muzisch tintje!
- Reekmans, K., Swerts, C. Multi-zintuiglijke interacties in meertalige klassen.
- Dierckx, L.*. Evaluatiecongres: Motiverend lesgeven en evalueren.
- Hornikx, I, & Vinckx, E.*. Evaluatiecongres: formatief evalueren binnen geschiedenis.
- Hornikx, I. Motiverend lesgeven en evalueren.
- Hornikx, I. Zelfsturende vaardigheden van leerlingen verhogen.
- Reekmans, K.* & Henry, E. Plonger dans la langue et artisticuler: : apprendre une nouvelle langue via des ateliers artistiques.
- Rosius H.*. Digitale didactiek: What’s in the name?
- Vinckx, E. *. Differentiatie in het geschiedenisonderwijs: eerste inzichten uit onderzoek.
- Catalano*, V. Evaluer pour motiver.
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. Inspiratiesessie Motiverend lesgeven en evalueren.
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. DIWEF-congres Motiverend lesgeven en evalueren binnen het vak Frans,
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. Inspiratiesessie Motiverend lesgeven en evalueren.
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. LIEN-congres Motivatie.
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. Motiverend lesgeven
- Dierckx*, L., Hornikx*, I. Participatie in de klas: Motiverend lesgeven en evalueren.
- Hustinx*, W. De toekomst van het hoger onderwijs.
- Hustinx*, W. Je eigen VR-lessen maken.
- Hustinx*, W. Open Educational Practices.
- Rosius*, H. & Hustinx*, W. Tablio – differentiatie realiseren met tablets.
- Vandebroek*, M., Geunes*, A. Leren in beweging. 13 mei 2019.
- Vandebroek*, M., Geunes*, A. Leren in beweging. 14 januari 2019.
- Vandebroek*, M., Geunes*, A. Leren in beweging. 6 november 2019.
- Vandebroek*, M., Rutten*, C. Leren in beweging. 21 januari 2019.
- Catalano, V. Key-Note. De leerkracht moderne talen van de 21ste eeuw: tussen uitdaging en realiteit.
- Hustinx, W. Tablio – Tablets for classroom differentiation and inclusions.
- Janssenswillen, P., Vinckx, E.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie.
- Janssenswillen, P., Vinckx, E.*, Leenen, S.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie. Groot Onderhoud.
- Reekmans, K. Vertaalde verbeelding, muzische inspiratie voor taalstimulering in de meertalige klas.
- Reekmans, K. Vertaalde verbeelding: muzische inspiratie voor taalstimulering in de les Frans lager onderwijs.
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. Presentatie project taalCULTuur aan internationale bezoekers uit Zweden en UK.
- Reekmans, K. & Nauwelaerts, K. & Roden, C. taalCULTuur, schooltaal Nederlands voor anderstalige nieuwkomers.
- Reekmans, K.et al. Boekvoorstelling ‘vertaalde verbeelding, muzische inspiratie voor taalstimulering in de meertalige klas.
- Vinckx, E.* Meerstemmig erfgoed. Multiperspectiviteit in erfgoededucatie.
- Catalano, V*, Grauwels J. Overgang LO-SO: Frans, een geval apart.
- Catalano, V. (2016). La tâche langagière: défis et limites.
- Catalano, V. Dag van de leerkracht vreemde taal.
- Catalano, V. La grammaire dans le premier degré. Quelle approche?
- Dierckx, L. Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Dierckx, L., Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Dierckx, L., Hornikx, I. Autonomie-ondersteunend lesgeven in het secundair onderwijs. Het ABC-model toegepast.
- Gilis, B., & Huysmans, E. Een gezonde en fitte levensstijl implementeren in de les LO door middel van digitale kijkwijzers.
- Hustinx, W. ICT-coördinatie in scholen. Een pedagogische benadering.
- Hustinx, W., Appeltans, A. The hottest trends in online learning.
- Hustinx, W., Appeltans, A.; Gregoor, J. MOOC behind the scenes. Webinar voor VLHORA Open Education Week.
- Indekeu, E. Studeren in het hoger onderwijs.
- Reekmans, K. Schooltaal Nederlands voor anderstalige nieuwkomers.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.
- Vandebroek, M., Rutten, C., Wassink, D. Leren in beweging: bewegingsintegratie in het curriculum kleuteronderwijs.